Det där med att köra bil

Drar ett fint inlägg om att köra bil då vissa frågar om det. 
Route 17: Tror jag skrivit innan att jag ser bilar varje dag som är lite buckliga och inte helt hundra. Här är det lite galet i trafiken kan jag säga. Att köra i Ridgewood är en sak, men att åka på Route 17 är inget jag gör utan att tycka det är lite jobbigt. Det kommer säkert gå över, men just nu är det lite jobbigt. De finns tre filer och en väggren nästan lika bred som en fil. Det finns inte många riktiga avfarter och påfarter, man drar upp speeden på väggrenen och sedan gasar över till en annan fil (eller varför inte bara slå på högerblinkers och fortsätta på väggrenen). På många ställen är det på något sätt kombinerat på/avfart, gillar inte.
Det är alltid kö vid rusningstrafiken, irriterande. Att vänsterfilen är den långsamma och högerfilen omkörning finns det inte så många som vet här. Här kör man om på båda sidor, no biggie. Här kan man byta fil när man behagar och det resulterar i många tvärnitningar. Alla vet tydligen inte att funktionen blinkers finns på alla bilar :)
Men mor, bli inte orolig, eftersom de som kör på Route 17 är vana vid den typ av trafik så sker det inte så mycket olyckor som det låter som att det borde, i alla fall inte vad jag vet. Har inte sett många på Seventeen!
 
Mobbe: Att prata i mobilen är till skillnad från Sverige olagligt (konstigt att Sverige inte har den lagen faktiskt). Men såklart är det många som gör det ändå. Man får prata med handsfree och speaker i bilen of course. Men även om jag inte pratar i mobilen när jag kör bil i vanliga fall så blir det ändå lite jobbigt att veta att det inte är lagligt. Blir nervis av att bara kolla typ meddelanden eller sånt på telefonen så det undviker jag nu. 
 
Turn on red: Regeln jag tyckte var helt efterbliven innan jag kom hit. Varför köra mot rött? Är det rött så är det rött stå still! Men nu, älskar den! Det är SÅ soft att ha den regeln. Ni fattar inte ens. Här finns det tusen trafikljus (typ) och vid de som inte tillhör någon av de stora avenyerna får man oftast svänga höger trots rött ljus. 
 
Trafikljus: Som jag skrev ovan så finns det så många trafikljus här, är verkligen inte van vid det. Något som är annorlunda med dessa ljus är att de går från rött till grön med en gång men sen från grönt till gult till rött. Tycker också detta är bättre av någon oklar anledning. Är det gult vet man att man borde stanna, men det gör man ju inte. Jag vet inte om man gör såhär i Sverige med men här om man ska göra en vänstersväng när man har grönt utan pil, kör man in till mitten av korsningen och när man fått gult/rött svänger man. Känner inte igen det sen tidigare från något trafikljus men kanske gör vissa så hemma i Swiden också. 

Alkohol: Don't drink and drive. Eller? Jodå, det funkar ju! Här kan de vuxna träffas en vardags kväll, prata över nått glas vin och sedan tar man bilen hem. Inga konstigheter. Om jag fattat rätt är gränsen 0,8 här och inte 0,2 som hemma (sjukt egentligen då det borde vara nolltolerans). Men om man kör lite galet och en polis stoppar en och man ertappas med mindre alkohol i blodet än 0.8 blir det (eller kanske kan bli) DUI (driving under the influence) som gör att man kan åka fast ändå. 
 
I Ridgewood: Hastighetgränsen är 25 mph (ca 40 km) på alla vägar i Ridgewood men man kör i 40 mph (ca 60) istället. Inga problem.
 
Sammanfattning, det är degigare att köra bil här, kanske beror på automat (love it, slipper tänka på att växla). Det är lite hetsigare och sådär men det känns ändå tryggt att köra bil här (kanske beror på att jag bor i Ridgewood som består av typ 90% barnfamiljer=ansvarsfulla vuxna, plus att det finns massor av poliser här).

Kommentarer till detta inlägg:

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mitt namn?

E-postadress: (kommer inte att publiceras)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Tackar!