Alla handlar tydligen idag

Väntar på att mitt nummer ska ropas upp i delin (där man handlar kalkon - skinka om man inte är kosher)
De är så lååångsamma. Men har i alla fall klarat av ett gympass idag, skönt! 
Ska hem och äta, vika tvätt, köra t25 och kanske städa lite i källaren, H vill alltid städa inför stora högtider och snart kommer passover, deras påsk kan man väl säga. OBS, trots att jag bor i en judisk familj vet jag inget om deras högtider eftersom de är lite dåliga på att förklara i förskott hehe. Det jag vet just nu är att de inte äter sådan som de normalt äter plus att de täcker över ytorna i köket med plast (?) är lite rädd för allt ståhej som utbryter i huset snart! 
Ellen om du ser detta så ber jag om ursäkt för eventuella fel haha!


Kommentarer till detta inlägg:
Postat av: Linnéa

Hej Elin! Jag följer din blogg och gillar den verkligen. Läste i detta inlägget att din värdfamilj äter kosher och antar att det är en judisk familj då? Jag ska flytta till New Jersey i juni och ska vara au pair i en judisk familj som äter kosher så jag undrar hur det är? Både med maten men också med traditioner och liknande :)

Svar: Ja! :) Min familj är judisk och de firar därför inte någon av de kristna högtiderna. Men de firar Thanksgiving och detta beror på att Thanksgiving är en amerikansk högtid och inte en kristen :) så vi hade en turkey och hela faderullan!

Koshern är lite svår ibland… råkar köpa bröd som vi ska ha till hamburgare som har mjölk i sig och kan därför inte användas till köttmåltider… Druckit kaffe med mjölk ur en dairy-kopp när jag ätit från kött-tallrikarna… men man lär sig!

Min familj använder en uppsättning av tallrikar, bestick, skålar, glas för köttmåltider och en för mejeriproduktsmåltider..

I affärerna brukar det tydligt stå om en vara är kosher (K) och om den är dairy (D) eller parve ( P) Parve betyder att man kan använda det till både meatmeals och dairymeals!

Traditionerna är ju annorlunda men det är lite spännande att få vara med på nya högtider! Är ingen expert på deras högtider då min familj glömmer av att berätta vad som kommer ske haha!

Men allt som handlar om deras kosher och högtider osv. kommer de garanterat att förklara för dig både en och två gånger!
Vart i NJ ska du flytta? :)

♡ Elin Eriksson, 19 år

2014-04-08 @ 11:00:33
Postat av: Linnéa

Vilket bra svar! Tack för att du svarade så tydligt :) Ja, de lär ju förklara allt med jag vill ändå ha lite koll innan jag åker så detta var ju superbra! Känns lite krångligt med maten men som du sa så kommer man ju in i det efter ett tag :) traditionerna tycker jag ska bli jättespännande att fira, se hur det är i en annan religion!
Jag ska bo i Scotch Plains :) När är det du åker hem igen?

Svar: Okej! Det ligger cirka timmen från där jag bor!
Jag åker på min resemånad 22 juli och åker hem till Sverige runt 11e augusti! :)
♡ Elin Eriksson, 19 år

2014-04-08 @ 19:39:28

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mitt namn?

E-postadress: (kommer inte att publiceras)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Tackar!